Charlotte Perriand was a visionary French designer and architect who left an enduring legacy that continues to shape and inspire contemporary design.
Born in Paris in 1903, Perriand’s journey began with a passion for drawing, leading her to study at the École de l’Union Centrale des Arts Décoratifs in Paris. Recognized for her skill, Perriand’s breakthrough came with her Bar Sous le Toit, exhibited at the 1927 Salon d’Automne, which caught the attention of influential designers like Le Corbusier. Her collaboration with Le Corbusier and Pierre Jeanneret over the following decade led to the creation of seminal furniture designs such as the Grand Confort armchair and the iconic Chaise Longue, which became emblematic of the Modernist movement.
Perriand’s design philosophy evolved over time, influenced by her political engagement and extensive travels. Her experiences in Japan during World War II greatly influenced her approach, leading to a fusion of traditional craftsmanship with modern materials. This unique blend is evident in her furniture designs, characterized by a harmonious balance between functionality, aesthetics, and cultural influences. Notably, Perriand’s work extended beyond furniture design to encompass architectural projects, including her involvement in the interior design and aesthetic direction of the Les Arcs ski resort. Here, she demonstrated her ability to integrate architecture with nature, prioritizing human well-being and environmental sustainability.
Throughout her career, Perriand championed affordable, functional design that addressed societal needs. Her collaboration with Jean Prouvé on furniture systems and the design of modular kitchen units for mass housing projects exemplified her commitment to accessible and practical design solutions. Despite challenges in reaching the mass market, Perriand’s designs continue to be celebrated for their simplicity, functionality, and timeless appeal.
シャルロット・ペリアンは、現代デザインに影響を与え続ける持続的な遺産を残した先見的なフランスのデザイナー兼建築家でした。
1903年にパリで生まれたペリアンの旅は、絵画への情熱から始まり、パリの中央装飾芸術連合学校 (École de l’Union Centrale des Arts Décoratifs) で学びました。彼女の技術が認められることになったきっかけは、1927年のサロン・ドートンヌ (Salon d’Automne) で展示された「屋根の下のバー」 (Bar Sous le Toit) で、ル・コルビュジエなどの影響力のあるデザイナーの注目を集めました。次の10年間にわたるル・コルビュジエおよびピエール・ジャンヌレとの協力は、「グラン・コンフォール」(Grand Confort) アームチェアや象徴的な「シェーズ・ロング」 (Chaise Longue) などのモダニスト運動の象徴となる重要な家具デザインの創造につながりました。
ペリアンのデザイン哲学は、彼女の政治的関与と広範囲にわたる旅行によって時間とともに進化しました。第二次世界大戦中の日本での経験は、彼女のアプローチに大きな影響を与え、伝統的な工芸と現代的な素材の融合をもたらしました。この独特な融合は、機能性、美学、および文化的影響の間の調和のとれたバランスによって特徴づけられる彼女の家具デザインに顕著に現れています。特にペリアンの作品は、家具デザインを超えて、レザルク (Les Arcs) スキーリゾートのインテリアデザインと美的方向性への関与などの建築プロジェクトにも及びました。レザルクで彼女は、人間の幸福と環境の持続可能性 (サステナビリティ) を優先し、建築と自然を統合する能力を示しました。
キャリアを通じて、ペリアンは社会のニーズに対応する手頃で機能的なデザインを提唱していました。ジャン・プルーヴェとの家具システムや大規模住宅プロジェクトのためのモジュール式キッチンユニットのデザインの共同制作は、親しみやすく実用的なデザインソリューションへの彼女の傾倒を例示しています。大量市場に到達するための挑戦にもかかわらず、ペリアンのデザインはそのシンプルさ、機能性、そして時代を超えた魅力で依然として称賛されています。
Charlotte Perriand’s time in Japan profoundly influenced her design philosophy. Invited by the Japanese government as an advisor in industrial art in 1940, she immersed herself in traditional craftsmanship and architecture. Perriand’s admiration for Japanese aesthetics, particularly evident in her bamboo reimagining of the LC4 Chaise Longue, showcased a fusion of Eastern and Western design sensibilities. Inspired by tatami mats and tea ceremonies, she embraced simplicity and functionality, evident in her modular furniture concepts. This cultural exchange enhanced Perriand’s understanding of materials and space, leaving an indelible mark on her subsequent works and reinforcing her dedication to harmonizing design with human needs.
シャルロット·ペリアンの日本で過ごした時間は、彼女のデザイン哲学に深い影響を与えました。1940年に日本政府によって産業芸術の顧問として招待された彼女は、伝統的な工芸と建築に没頭しました。特に、竹を使用したLC4シェーズ·ロング (Chaise Longue) の再解釈に見られるように、ペリアンの日本美学への称賛は、東洋と西洋のデザイン感覚の融合を示しました。彼女は畳と茶道にインスピレーションを受け、シンプルさと機能性を重視し、それがモジュラー家具のコンセプトに表れています。この文化交流は、ペリアンの素材と空間に対する理解を深め、彼女のその後の作品に消えない痕跡を残し、人間のニーズと調和させたデザインへの彼女の心がけを強化しました。
[.timeline_row][.tl_year]1903[.tl_year][.tl_desc]Charlotte Perriand is born on October 24 in Paris, France.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1927[.tl_year][.tl_desc]Perriand showcases her breakthrough design, the Bar Sous le Toit, at the Salon d’Automne, capturing the attention of Le Corbusier, who subsequently hires her.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1928[.tl_year][.tl_desc]She joins Le Corbusier and Pierre Jeanneret’s studio, collaborating on iconic furniture designs like the LC4 Chaise Longue and the Grand Confort armchair.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1934[.tl_year][.tl_desc]Participating in the design of the Cité de Refuge, Perriand showcases her commitment to socially conscious architecture.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1939[.tl_year][.tl_desc]Perriand collaborates with Jean Prouvé and Pierre Jeanneret on the SCAL Factory project in Issoire, designing furniture for the prefabricated accommodation blocks.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1940[.tl_year][.tl_desc]Invited by the Japanese government, she travels to Japan, immersing herself in traditional craftsmanship and aesthetics.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1946[.tl_year][.tl_desc]Following World War II, she returns to France and begins experimenting with new materials like Formica and plywood.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1952[.tl_year][.tl_desc]Perriand collaborates with Ateliers Jean Prouvé, focusing on the aesthetic improvement of furniture and designing fittings and furniture for about 20 different projects. This collaboration resulted in iconic design objects like the Bibliothèque de la Maison de Tunisie and the Bibliothèque de la Maison du Mexique at the Cité Universitaire in Paris.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1956[.tl_year][.tl_desc]Perriand and Prouvé’s works are featured at the Steph Simon Gallery, which opened at 145 Boulevard Saint-Germain in Paris. The gallery became a beacon for modern style furniture, showcasing modular bookshelves and other innovative designs.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1960s[.tl_year][.tl_desc]Leading the interior design and aesthetic direction of the Les Arcs ski resort, she emphasizes integration with nature and functional minimalism.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1981[.tl_year][.tl_desc]Her essay “L’Art de Vivre” underscores her belief in design’s transformative potential and its role in enhancing daily life.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1993[.tl_year][.tl_desc]At the age of 90, she designs a Japanese teahouse for UNESCO, reflecting her enduring passion for Japanese aesthetics.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1999[.tl_year][.tl_desc]Charlotte Perriand, at the age of 96, passes away in Paris, France, leaving behind a lasting legacy as a pioneer of modern design and a champion of harmony between form and function.[.tl_desc][.timeline_row]
[.timeline_row][.tl_year]1903[.tl_year][.tl_desc]シャルロット・ペリアンが10月24日にフランスのパリで生まれる。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1927[.tl_year][.tl_desc]ペリアンがサロン・ドートンヌ (Salon d’Automne) で「屋根の下のバー」 (Bar Sous le Toit) を発表し、ル・コルビュジエの注目を集める。その後、ル・コルビュジエに雇われる。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1928[.tl_year][.tl_desc]彼女はル・コルビュジエとピエール・ジャンヌレの建築事務所に加わり、LC4「シェーズ・ロング」 (Chaise Longue) や「グラン・コンフォール」(Grand Confort) アームチェアなどの象徴的な家具デザインに協力する。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1934[.tl_year][.tl_desc]「シテ・ド・リュフュージュ」(避難の都市 - Cité de Refuge) の設計に参加し、社会的意識のある建築への取り組みを示す。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1939[.tl_year][.tl_desc]ペリアンはジャン・プルーヴェやピエール・ジャンヌレと協力し、フランスのイソワール (Issoire) のSCAL工場プロジェクトでプレハブ宿泊施設の家具を設計する。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1940[.tl_year][.tl_desc]日本政府に招待され、彼女は日本に渡り、伝統的な工芸と美学に没頭する。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1946[.tl_year][.tl_desc]第二次世界大戦後、フランスに戻り、フォーミカ (Formica) や合板などの新しい素材を使った実験を始める。[.tl_desc][.timeline_row]
[.timeline_row][.tl_year]1952[.tl_year][.tl_desc]ペリアンはアトリエ・ジャン・プルーヴェと協力し、約20のプロジェクトの家具の美的改良に焦点を当て、家具や設備を設計する。このコラボレーションの結果、パリの国際大学都市へ「メゾン・ド・チュニジア図書館」 (Bibliothèque de la Maison de Tunisie) や「メゾン・ド・メキシコ図書館」 (Bibliothèque de la Maison du Mexique) などの象徴的なデザインオブジェクトが生まれた。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1956[.tl_year][.tl_desc]ペリアンとプルーヴェの作品は、パリのサン・ジェルマン大通り145番地にオープンしたステフ・シモン (Steph Simon) ギャラリーで紹介される。このギャラリーはモダンスタイルの家具の先駆けとなり、モジュール式の本棚や他の革新的なデザインを展示した。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1960s[.tl_year][.tl_desc]レザルク (Les Arcs) スキーリゾートのインテリアデザインと美的方向性を主導し、自然との統合と機能的なミニマリズムを強調する。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1981[.tl_year][.tl_desc]彼女の論文「ラール・ドゥ・ヴィーヴル」(生きる芸術 - L’Art de Vivre) は、デザインの変革力と日常生活を向上させる役割に対する彼女の信念を強調している。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1993[.tl_year][.tl_desc]90歳で、国際連合教育科学文化機関 (UNESCO) のために日本の茶室を設計し、日本美学への永続的な情熱を反映する。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1999[.tl_year][.tl_desc]シャルロット・ペリアンは96歳でパリで亡くなり、モダンデザインの先駆者としての遺産と、形と機能の調和を追求する信者としての持続的な遺産を残した。[.tl_desc][.timeline_row]
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