ジャン・プルーヴェ

Jean Prouve

1901-1984, France

Jean Prouvé stands as a pivotal figure in 20th-century architecture and industrial design, renowned for his multifaceted approach as an architect, engineer, builder, and designer.

Born into a family deeply rooted in the artistic milieu of Nancy, France, he initially trained as a blacksmith. Prouvé's foray into architectural construction catalyzed his exploration of metal as a primary medium. His transition from ironwork to architectural design was marked by a pioneering embrace of sheet steel, a material that would become synonymous with his iconic creations. Collaborating with modernist luminaries like Le Corbusier and Charlotte Perriand, Prouvé championed a multidisciplinary approach, blurring the boundaries between architecture and furniture design.

Central to Prouvé's design philosophy was his "constructive principle," which he summarized as “There is no difference between constructing a piece of furniture and constructing a building.” This ethos is palpable in his extensive body of work, where every design decision prioritized structural integrity and practicality. Prouvé’s furniture designs, characterized by streamlined forms, minimalistic aesthetics, and meticulous attention to detail, transcended mere objects to embody timeless elegance and utility.

Beyond aesthetics, Prouvé’s furniture designs reflected his devotion to affordability, comfort, and sustainability. His innovative use of materials, including aluminum and plywood, revolutionized manufacturing techniques and paved the way for mass-produced, accessible design solutions. From prefabricated houses to school desks, Prouvé's versatile designs permeated various facets of everyday life, leaving an indelible mark on design history.

ジャン·プルーヴェは、20世紀の建築と工業デザインにおける重要な人物として知られ、建築家、エンジニア、ビルダー、デザイナーとして多才なアプローチで評価されていました。

フランスのナンシー (Nancy) の芸術的な環境に深く根ざした家族に生まれた彼は、最初は鍛冶屋として訓練を受けました。プルーヴェの建築施工への進出は、金属を主要な素材として探求するきっかけとなりました。鉄工から建築デザインへの転向は、鋼板を先駆的に採用したことで特徴づけられ、鋼板は彼の象徴的な作品の代名詞となる素材となりました。ル·コルビュジエやシャルロット·ペリアンのようなモダニストの巨匠たちと協力し、プルーヴェは建築と家具デザインの境界を曖昧にする学際的なアプローチを推進しました。

プルーヴェのデザイン哲学の中心には、「家具を作ることと建物を作ることに違いはない」と彼が要約した「構造原則」がありました。この精神は彼の膨大な作品にはっきりと表れており、あらゆる設計決定において構造的完全性と実用性が優先されています。プルーヴェの家具デザインは、流線形の形状、ミニマリストの美学、細部への徹底的な注力が特徴で、単なる物体を超えて永遠の優雅さと実用性を具現化しています。

美学を超えて、プルーヴェの家具デザインは、手頃な価格、快適さ、持続可能性へのこだわりを反映しています。アルミニウムや合板などの革新的な材料の使用は、製造技術に革命が起こり、大量生産可能なデザインソリューションの道を開きました。プレハブ住宅から学校の机に至るまで、プルーヴェの多用途なデザインは日常生活のさまざまな側面に浸透し、デザイン史に消えない痕跡を残しました。

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Collection

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Works

Despite initial obscurity, Prouvé's furniture designs experienced a renaissance in the 21st century. Today, Prouvé's legacy endures as a beacon of inspiration for designers worldwide. Among his iconic creations is the Standard Chair, first introduced in 1934, which exemplifies Prouvé's "constructive principle" with its robust yet elegant design. Another standout piece is the EM table, conceived in 1950, distinguished by its engineering aesthetic and innovative use of materials. Prouvé's Cité Armchair, developed in collaboration with Charlotte Perriand and Sonia Delaunay, remains an ageless symbol of modernist design, characterized by its sleek lines and ergonomic form.

当初は無名だったプルーヴェの家具デザインは、21世紀に復興を遂げました。今日、プルーヴェの遺産は世界中のデザイナーにとってインスピレーションの源として残っています。彼の象徴的な作品の中には、1934年に初めて発表されたスタンダードチェア (Standard Chair) があり、これは頑丈でありながらエレガントなデザインでプルーヴェの「構造原則」を体現しています。もう一つの注目すべき作品は、1950年に考案されたEMテーブルで、工学的な美学と革新的な素材の使用が特徴です。シャルロット·ペリアンおよびソニア·ドローネーとの共同開発によるプルーヴェのシテ (Cité) アームチェアは、その洗練されたラインと人間工学に基づいた形状で、モダニズムデザインの不朽の象徴として残っています。

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Timeline

[.timeline_row][.tl_year]1901[.tl_year][.tl_desc]Jean Prouvé is born in Paris, France, into a family with an artistic background, laying the foundation for his future endeavors in design and architecture.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1924[.tl_year][.tl_desc]Prouvé establishes his first workshop in his hometown of Nancy, France, where he begins his career as a blacksmith and metalworker, creating wrought iron objects.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1931[.tl_year][.tl_desc]Prouvé opens “Les Ateliers Jean Prouvé,” marking the beginning of his exploration into architectural and furniture design, and pioneering advanced metalworking techniques.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1934[.tl_year][.tl_desc]Prouvé designs the Standard Chair, a seminal piece of furniture that exemplifies his innovative approach to structural integrity and functional design.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1935-1939[.tl_year][.tl_desc]Collaborating with architects Eugène Beaudoin and Marcel Lods, Prouvé constructs the Maison du Peuple in Clichy, France, a significant project showcasing his architectural prowess and prefabrication techniques.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1939[.tl_year][.tl_desc]Prouvé collaborates with Pierre Jeanneret and Charlotte Perriand on the SCAL factory project in Issoire, France. This project confirms the industrialization of architectural elements and establishes principles of prefabrication in innovative ways. Prouvé is also commissioned by General Dumontier to build 300 small military barracks, applying his expertise in prefabrication and industrial design.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1944[.tl_year][.tl_desc]In response to the housing crisis during World War II, Prouvé designs the demountable 6x6 house, providing temporary housing solutions for refugees in Eastern France.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1947[.tl_year][.tl_desc]Prouvé establishes his own factory in Maxéville, France, where he pioneers the mass production of prefabricated buildings, furniture, and architectural elements, embodying his vision of accessible design for all.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1950-1952[.tl_year][.tl_desc]Prouvé collaborates with the French Ministry of Education to design and produce the Maisons Industrialisées, prefabricated wooden residential buildings aimed at addressing post-war housing shortages.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1952[.tl_year][.tl_desc]Prouvé once again collaborates with Charlotte Perriand, producing interior architecture and furniture for about 20 different projects.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1954[.tl_year][.tl_desc]Prouvé designs and builds his own house in Nancy, France, known as the Maison Prouvé, a testament to his innovative use of prefabricated elements and dedication to functional, sustainable architecture.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1956[.tl_year][.tl_desc]The Steph Simon Gallery is opened in Paris, featuring works by Prouvé, Perriand, and others. Despite financial difficulties, it becomes an epicenter for modern design and a hub for the artistic community until its closure in 1975.[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1984[.tl_year][.tl_desc]Jean Prouvé passes away in Nancy, leaving behind a profound legacy of innovation and excellence in design and architecture.[.tl_desc][.timeline_row]

[.timeline_row][.tl_year]1901[.tl_year][.tl_desc]ジャン・プルーヴェはフランスのパリで、芸術的な背景を持つ家族のもとに生まれ、デザインと建築の将来の取り組みの基盤を築きました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1924[.tl_year][.tl_desc]プルーヴェは故郷のフランスのナンシー (Nancy) で最初の工房を設立し、鍛冶屋および金属細工師としてのキャリアを開始し、鍛鉄製品を制作しました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1931[.tl_year][.tl_desc]プルーヴェは「レ・アトリエ・ジャン・プルーヴェ」を開設し、建築および家具デザインの探求を開始し、先進的な金属加工技術を開拓しました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1934[.tl_year][.tl_desc]プルーヴェはスタンダードチェア (Standard Chair) をデザインし、構造の完全性と機能的デザインに対する彼の革新的なアプローチを体現する家具の重要な作品となりました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1935-1939[.tl_year][.tl_desc]建築家のウジェーヌ・ボードゥアン (Eugène Beaudoin) およびマルセル・ロッズ (Marcel Lods) と協力して、フランスのクリシー (Clichy) に「メゾン・デュ・プープル」(人民の家 - Maison du Peuple) を建設し、彼の建築の腕前とプレハブ技術を示す重要なプロジェクトとなりました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1939[.tl_year][.tl_desc]プルーヴェはピエール・ジャンヌレおよびシャルロット・ペリアンと協力して、フランスのイソワール (Issoire) でSCAL工場プロジェクトに取り組みました。このプロジェクトは建築要素の工業化を確定し、革新的な方法でプレハブの原則を確立しました。また、プルーヴェはデュモニエ (Dumontier) 将軍から300の小型軍事兵舎の建設を依頼され、プレハブと工業デザインの専門知識を応用しました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1944[.tl_year][.tl_desc]第二次世界大戦中の住宅危機に対応し、プルーヴェは解体可能な6x6ハウスを設計し、フランス東部の難民のための仮設住宅を提供しました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1947[.tl_year][.tl_desc]プルーヴェはフランスのマクセヴィル (Maxéville) に自分の工場を設立し、プレハブ建物、家具、建築要素の大量生産を開始し、すべての人々が利用できるデザインのビジョンを体現しました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1950-1952[.tl_year][.tl_desc]プルーヴェはフランス教育省と協力して、戦後の住宅不足に対応するために、プレハブ木造住宅「メゾン・インダストリアリゼ」(工業化された住宅 - Maisons industrialisées) を設計および製造しました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1952[.tl_year][.tl_desc]プルーヴェは再びシャルロット・ペリアンと協力し、約20の異なるプロジェクトのインテリア建築および家具を製作しました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1954[.tl_year][.tl_desc]プルーヴェは自分の家であるメゾン・プルーヴェ (Maison Prouvé) をフランスのナンシーに設計および建設し、プレハブ要素の革新的な使用と機能的で持続可能な建築への献身を証明しました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1956[.tl_year][.tl_desc]ステフ・シモン (Steph Simon) ギャラリーがパリにオープンし、プルーヴェ、ペリアン、および他のデザイナーの作品が展示されました。財政的困難にもかかわらず、1975年の閉鎖まで現代デザインの中心地となり、芸術コミュニティのハブとなりました。[.tl_desc][.timeline_row][.timeline_row][.tl_year]1984[.tl_year][.tl_desc]ジャン・プルーヴェはフランスのナンシーで亡くなり、デザインと建築における革新と卓越性の偉大な遺産を残しました。[.tl_desc][.timeline_row]

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